Weekendje Limbe en ervaringen van de Maternity!

2 november 2008

Mijn vorige bericht heb ik kunnen plaatsen in 2 en een half uur tijd. Hotmail kreeg ik niet open en dus kon ik nog niet reageren op de mensen die hebben gemaild. Ik ga nu weer een poging wagen, maar de jongen van het internetcafe is vanacht beroofd. ZIjn laptop is gestolen en verschillende kabels en dergelijke. Er is dus wel internet maar niet optimaal. Het is heel triest want het is een aardige jongen die net begonnen is met zijn internetcafe. Maar over ons weekend, het weekendje Limbe. Het was echt vakantie. Vrijdagmiddag zijn we vertrokken na een minimale opkomst van zwangere vrouwen in het ziekenhuis. Het regende en dan komt er niemand, ook medewerkers blijven thuis tot het droog is. Het was wel een enerverende ochtend geweest, gezien hoe een tongriempje worden ingesneden bij een babytje. Deze was te strak en wordt met een steriele naald ingesneden. Daarna een 3 dagen oud jongetje die besneden werd. Ik weet niet hoe het in Nederland gebeurd maar dit ging zonder vedoving. De beentjes worden vastgebonden en met een soort klem word het overtollige huid gepakt om het dan weg te snijden. Een beetje vaseline erop en luier dicht, de baby krijgt borstvoeding en alles is weer normaal. Alle jongetjes worden hier jong besneden, dit staat in de bijbel beschreven. Hierna zijn we wezen lunchen bij een klein betonnen hokje op het terrein, gebakken ei met spaghetti, erg lekker eigenlijk. Daarna zijn we vertrokken. In de taxibus was het weer lekker krap en voor de tweede keer was ik een lekker steuntje voor mijn buurman. Hier in Afrika valt iedereen meteen in slaap zodra ze gaan zitten. Lekker knus val je in slaap tegen degene naast je. Ik begin ook al te leren om hazeslaapjes in de bus te maken. In Limbe aangekomen zagen we de zee, wat heerlijk was dat. We hadden een klein huisje waar twee bedden in stonden, een televisie met heel veel zenders en een warme douche!!!! De volgende dag zijn we naar het ziekenhuis in Limbe geweest om met dr. Oben af te spreken. Van Willemien in Nederland hadden wij cadeau's meegekregen voor hem. Zij kennen elkaar van vorig jaar uit het het ziekenhuis in Banga Bakundu. Hij was er heel blij mee en het was leuk om te geven. Samen met dr. Oben zijn we door Limbe gelopen en heeft hij alles laten zien. Aan het eind van de dag zijn we bij zijn verloofde thuis geweest en hebben Okra-soep geprobeerd. Dit is een slijmerige soep dat je met je handen eet. Er zit okra in, koeienvlees en koeienhuid. Het was niet helemaal naar mijn smaak, maar we hebben het geprobeerd en gezegd dat we het erg lekker vonden :S ' s Avonds lekker gezwommen in het zwembad en biertjes gedronken op het terras. Vandaag zijn we naar het strand geweest, Seme New Beach. Dit is een privestrand waar je voor betaald en er lopen rijke Kameroeners en touristen. Een heel andere sfeer dan we hier in de dorpjes gewend zijn. Maar het was wel lekker in de zon. Verder ga ik de aankomende week, de hele week naar de Maternity, volgens de verpleegkundige heb ik kans op een bevalling deze week omdat er veel vrouwen rond de 36 weken zwangerschap zijn bij Clinics. Ik hoop het! Ik ben trouwens erg benieuwd naar de verhalen van de SGL-reunie van afgelope weekend. Zo jammer dat ik dat gemist hebt. Maar dat ik hier lekker met 30 graden in mijn bikini op het strand lig vind ik ook niet vervelend hoor ;)

1. Nicoliene TBP:
    2 november 2008
    Alweer een berichtje, leuk! De SGL-reünie was zeer geslaagd, maar van Juliëtte begreep ik dat bijna niemand van jullie klas zich opgegeven had. Van mijn klassen waren best veel mensen. Over 10 jaar is er vast weer een reünie.
    Okra kan heel lekker zijn, maar ik vind het erg dat knap dat jullie hebben kunnen liegen over de smaak van die koeienhuidsoep, gatver!
    Ik zal voor je duimen dat er veel baby worden geboren komende week. Is het nog gelukt met het verkleinen van de foto's?
  2. Mariet:
    2 november 2008
    Hé Lijne wat leuk om weer een berichtje te lezen. Soep eten met je handen?? Lijkt mij een zeer aparte ervaring. Heel veel succes aankomende week.

dikke kus
  3. Margolia:
    2 november 2008
    Leuk hoor, al je avonturen. Geniet er maar goed van.
    Margolia
  4. Jelle:
    2 november 2008
    JA reunie was leuk, maar als ik de keuze had zat ik ook liever aan het strand in mn bikini...euh short! Dikke kus en we belle vanavond!

XXX Arne en jelle!
  5. Emmy:
    4 november 2008
    Hey lieverd,
    Soep met je handen eten?!
    Dat moet je laten zien als je terug bent haha!
    Mooi verhaal weer, blijf genieten!
    liefs
  6. Rianne:
    5 november 2008
    Hee!
    Wat een mooie verhalen heb je al geschreven, en volgens mij ben je al aardig gewend. Snel gaat dat he! Gaat het al beter met het eten? Veel succes in het ziekenhuis en veel plezier met de rest!
    x Rianne
  7. dieneke:
    6 november 2008
    wat weer een mooi verhaal maar geef mij maar erwten soep.
    blijf genieten he. Dieneke.