Integreren dit weekend!

9 november 2008

Gisteravond hebben we gevierd dat Marcus' (onze collega) vrouw en baby naar huis gingen. We waren uitgenodigd om bij dit feest aanwezig te zijn. Om 4 uur zou het plaats vinden en wij waren, om maar niet al te Nederlands op tijd te komen, wat later vertrokken. Half 5 waren we bij hun thuis, maar ze waren er zelf nog niet! We werden in de woonkamer in grote stoelen gezet en wachtte tot de gelukkige ouders met kind thuis kwamen. Dit ging met een hoop gezang en gedans, alle vrouwen van medewerkers waren gekleed in speciale Afrikaanse kleding. Iedereen die bij dit feest aanwezig is krijgt talkpoeder in zijn nek om aan anderen te kunnen laten zien dat jij er bij was. Het kindje en de moeder worden toegezongen door de vrouwen en er wordt gedanst. Na het eten kwam de wijn op tafel. We hebben gedanst in de woonkamer, het was heel gezellig. De dag ervoor ook nog iets nieuws meegemaakt. Ik heb een baarmoedermond van dichtbij bekeken. Er kwam een vrouw in het ziekenhuis die al een aantal spontane abortussen had gehad, hierbij was het onvoldragen kindje eruit gekomen. De vrouw was weer zwanger en nu werd haar baarmoedoedermond dichtgenaaid. Het zag er erg pijnlijk uit. Van de hitte en het mondkapje kon ik er niet zo goed tegen en ben de OK uitgelopen. Dit is de eerste keer dat ik iets niet kon aanzien. Later hoorde ik van Ruth dat de dokter zijn naald ook nog even kwijt is geweest in de vrouw. Verschrikkelijk. Ik hoop dat het allemaal goed zal gaan. We hebben net gekookt en gegeten bij de eigenaar van het internetcafe, Devine is zijn naam. We hebben bakbananen en stoofpotje met vlees gehad. Erg lekker, het eten valt me hier wel vaak zwaar op de maag, heb enorme afterdinnerdips. Maar verder gaat het wel goed met mijn maag en darmen, ben denk ik ook weer aangekomen nadat ik ziek ben geweest. Ook drinken wel al Muyukawater, dit komt hier in Muyuka uit een kraan in het stadje. We vullen de jerrycan en thuis vullen we de flessen. Dit water is gratis, ruikt een beetje naar chloor maar is best lekker. En nieuws uit Nederland, we hebben een kat! Onze Willem, de rat, is dood gegaan omdat hij zo oud was. Gister heeft Jelle samen emt mijn moeder een kat opgehaald, hij heet Boris. Ik heb hem al horen spinnen door de telefoon. Ik ben zo benieuwd! Echt heel leuk.

1. Jelle:
    9 november 2008
    brrr brrrr brrr brrrrr (zegt boris) Vertaald: Mooi verhaal en ben ook benieuwt naar jou!!

Wat een service zeg als je eten krijgt als excuus voor slechte verbinding.

Dikke lik van ons!
  2. Jelle:
    9 november 2008
    komen de afrikaanse danslessen die je genomen hebt toch nog van pas!!
  3. Nicoliene TBP:
    9 november 2008
    Jeetje, wat heftig weer. Maar jullie hebben gelukkig ook weer nieuwe en leuke dingen meegemaakt. Ik zag op Ruth's blog net een foto van jullie 'douche', dat ziet er apart uit zeg! Wat leuk dat jullie de kat toch Boris hebben genoemd! Joris voelt zich zeer vereerd. Ik hoop hem snel te kunnen zien.
  4. Jolande:
    10 november 2008
    Hoi Marjolijne,
    Wat leuk dat je zo vaak schrijft! We lezen je stukjes met veel interesse. Wel een heel andere wereld, hè?
    Even een vraagje: in je vorige stukje schreef je dat je 2 injecties had mogen geven en dat je dat toch wel eng vond. Was dat omdat dat bij kleine baby'tjes was of omdat je in je opleiding nog niet zo bedreven was geworden in het geven van injecties? Dat vroegen we ons af.........
    Verder: heb ik het idee dat je het naar omstandigheden best naar je zin hebt en dat je ook heel veel vrienden/kennissen in zo'n korte tijd gemaakt hebt, met wie je optrekt. Leuk om te lezen!
    Heel veel interessant plezier verder gewenst en tot lezens!
    Groetjes van Jolande en Wim
  5. Margolia:
    10 november 2008
    Het dichtnaaien van die baarmoedermond, mijn hemel. Kan me voostellen dat dat even te veel was. Maar ik lees met plezier je avonturen.
    Gr.
    Margolia