Integreren nr. 2

12 november 2008 - Muyuka, Kameroen

Na mijn vorige bericht hebben we het weekendafgesloten door wat te gaan drinken in Banga Town, het dropje/stadje waar hetziekenhuis aan ligt. We werden opgehaald door pascal hij werkt hier in hetziekenhuis en gaat over het water. Als de kraan aan moet dan vragen we het hem.Het was weer een hele bijzondere ervaring. De kroeg is een houten huisje metgrote stoelen, enorme boksen en iedereen heeft zijn eigen tafeltje voor zijnbier. Een biertje krijg je hier in flessen van 65 cl, net zoals frisdranktrouwens. Dus na anderhalve fles moest ik al enorm plassen. De wc is ergensachter in het hutje, geen slot op de deur en geen licht. Je ruikt wel waar jemoet zijn. In de tweede kroeg was het net zo alleen was hier een buisje schuiningemetseld waar alles heen liep, op zich werkt het ook best. Ook hebben weweer eens het verschil in hiërarchie gemerkt. Ruth en ik waren alleen metPascal, we kwamen een verpleegkundige uit het ziekenhuis tegen en Ruth nodigdehem uit om erbij te zitten. Dit werd niet gewaardeerd door Pascal omdat deverpleegkundige nog maar een maand in het ziekenhuis werkzaam is. Het gaat erdus niet om wat je doet, want pascal is gewoon een soort klusjesman, maar hoelang je er werkt. Het is later geloof ik wel goed gekomen en we hebbengeprobeerd uit te leggen hoe we dit in Nederland doen en dat we niet wisten dater zulke ongeschreven regels in Kameroen gelden.  Uiteindelijk was het wel een geslaagde avond.De volgende dag was een beetje zuur, ik had 3 flessen bier op en was hierdoorof ergens anders weer aan de dunne. Maar de dag verliep verder wel redelijk. Erzijn nu verpleegkunde-stagiaires uit Muyuka en ik heb ze mogen begeleiden bijhet bloeddruk meten en temperatuur meten en dergelijke. Studentes uit Afrika enuit Nederland zijn erg verschillend, maar dit zijn ook wel studenten die nogmaar 3 maanden op school zitten en nu al stage lopen. Ik mis een beetje meerassertiviteit en pit bij deze mensen en concentratie. Nu ben ik met dit weerook niet altijd energiek, maar na 4 keer kijken vraag ik of ik het mag proberenom het zo te leren. Ze zijn wel erg geïnteresseerd in je en het is best leuknieuwe mensen om je heen te hebben. Maar soms ook wel erg druk, als er alweinig werk is en je bent met 4 stagiaires op een afdeling is het rennen om alseerste ergens bij te zijn. Ik heb vandaag weer gevaccineerd en ik kreeg tehoren dat ik het goed deed, voelde heel fijn, want ze zijn niet scheutig metcomplimentjes.

Gister hebben we ook nog onze maten latenopmeten voor een Afrikaanse jurk. Ik neem een rok en een top apart zodat ik inNederland kan combineren met Westerse dingen zoals een top op een spijkerbroekofzo, maar voor hier is het wel leuk een hele Afrikaanse set te hebben. Wemoeten nog de stof uitzoeken, maar het laten maken is omgerekend zo'n 20 euro.Ik ben erg benieuwd hoe het gaat worden.

1. Loes Wiebrands:
    Hoi meis,
    Wat een geweldige verhalen.
    Heel erg leuk om op deze manier zo op de hoogte te blijven van jouw wel en wee in Kameroen. Kijk al weer uit naar het volgende bericht! Heel veel succes en geniet vooral
    van alles daar! Veel liefs van ons vieren.
    Loes
  2. bets:
    Hai Marjolijne,
    Wat er dus ogenschijnlijk uit ziet als gezellig met elkaar optrekken, heeft dus hele eigen regels. Je moet het maar weten...
    Leuk om het allemaal te ontdekken en wij ontdekken het weer via jou. Groetjes ook van Dick en Arne
  3. Mariet:
    Hoi lieverd,

Leuk stukje weer.
    Ik zie dat het nog steeds niet wil lukken met die foto's. Jammer hoor. Ik wil nu ook wel eens wat zien.

dikke kus
  4. Mariet:
    12 november 2008
    Ja! Toch gelukt. Wat leuk zeg. Ik bel je vanavond.
  5. Nicoliene TBP:
    12 november 2008
    Wat leuk dat het eindelijk gelukt is met de foto's! Ik zie aan Facebook dat je al aardig wat tijd online bent nu, wat fijn dat het internet nu werkt. 3 flessen bier?! In die warmte moet je natuurlijk goed drinken ;-)
  6. Jelle:
    12 november 2008
    haha, als je thuis komt ben je vast heel erg veranderd.. Ik zal er voor zorgen dat je hier ook ruikt waar de wc is dan voel jeje direct thuis! xxx
  7. Wendie:
    Hee Marjolijne!

Ik las nog wat berichtjes terug en zag dat je je afvroeg waar het geld heen gaat van het wegen van de babies. Van dit geld wordt af en toe wat voor de maternity gekocht. De groene gordijnen tussen de bedden bijvoorbeeld, deze hebben ze vorig jaar hiervan aangeschaft. Dit hebben de Matron en dokter zelf ingesteld omdat er verder geen geld apart gelegd kon worden door het ziekenhuis hiervoor. Helaas zorgt het wel voor scheve ogen!

liefs
    Wendie
  8. Boukje Bruins:
    13 november 2008
    Ha skat!

Wat leuk allemaal, ik zie het helemaal voor me. Wel hip dat er toch een wc is trouwens. Ik werd een keer gewoon naar een veldje naast de kroeg geleid, hahahaha.
    Mijn oom is trouwens nu ook weer in Kameroen, dus als je ergens een 'grijze' orthopeed tegenkomt ;), vraag of hij Janco Barentsz heet!!

Dikke kus voor jou!
  9. Sigrid:
    13 november 2008
    Hé wat cool die foto's! Leuk om te zien hoe je woont enzo. Ik heb Boris vandaag gezien, heel schattig :-)
    Dikke kus!
  10. Rianne:
    14 november 2008
    Hoiii wat schrijf je vaak! Leuk!! En tof om nu ook foto's bij je verhalen te zien. En ben ook heel benieuwd naar jullie kat! veel plezier, xx
  11. manon:
    17 november 2008
    Hey lieverd,

Wat een leuke verhalen allemaal!
    Je maakt wat mee zo!

dikke kus van Manon